Tuesday, March 16, 2010

Kawan atau lawan...

Salam,

Hari ni saya nak cerita pasal pinjam. Macam-2 la benda boleh dipinjam dari orang lain. Tapi satu je yang tak boleh pinjam..Pinjam nyawa. Hahaha.

Baru-baru ni..Ermm, saya dapat call dari kawan-kawan lama? (baca betul-2 kawan-kawan,maknaya lebih dari seorang) Kawan ke? Call kawan bila susah? Bila senang bersama Lawan..Lalalala..

Yelah betol apa saya cakap ni. Bila susah kawan-2 yang bersama anda jarang nak tolong.
Dan selalunya anda akan hubungi orang lain. Contohnya mcm kawan-2 yg jarang bersama anda. Kawan-2 yang pernah anda maki hamun dia, kawan-2 yang pernah anda benci...Erh tak malu ke buat mcm tu? huhuhu...

Betol.. ni pengalaman saya la. Jarang benar kawan-2 lama saya call bertanya khabar. Saya katagori kan mereka-2 ni sebagai kawan hai-hai bye-bye.. Tapi call untuk meminta bantuan. Ingat saya ni 911 ke? Huhuhu..

Bantuan yang selalu diminta ialah bantuan kewangan. Muka saya ni ada muka Bank Negara kot. Hahahaha.. macam saya ni kaya sangat. Tanpa kabar berita. Terus direct cakap nak pinjam duit. Kurang-2 pon bagi la salam dulu.Takde mukadimah betol. Terus-2 bagi amount.Memang tak boleh blah.

Bila saya tanya apa nak buat apa dgn duit tu. Adalah...Adalah je jawapan dia. Adalah apa nya ? Dah mcm main tarik tali pulak. Satu-2 .. cuba terus terang. Kalau nak pinjam seringgit dua..Saya bagi terus tak payah pinjam2. Ini ratus-ratus dan ribu-ribu beb. Mesti la saya kena amik tahu.

Bila saya cakap nanti dulu. Bagi saya fikir. Erh dia pulak tak sabar-2. Cuba pergi bank sana.. Cakap nak buat loan. Berapa lama prosesnya? Makan minggu. Nasib tak baik sebulan la ko tunggu. Itu belom lagi bermacam-2 dokumen nak kena submit kan..?

Last-2 saya tolak. Tak boleh la. Saya ada banyak komitmen. Lagipon takde apa-2 cagaran yang boleh saya pertimbangkan.Nanti saya bagi. Bila tahun pulak dia nak bayar balik.
Saya taknak bayaran ansuran. Berapa saya bagi, saya nak banyak tu juga dia pulangkan.

Bila tak dibagi, timbul lah isu, "Sekarang baru ku kenal siapa lawan , siapa kawan". Adoi la..Disini siapa yang carik kawan siapa yang carik musuh? Bukan diri sendiri ka?. Cuba kira siapa lawan dan kawan .. kalau setiap kali minta bantuan, direjek? Mesti banyak lawannya kan? Mudah saja kan buat kesimpulan kawan dan lawan..

Susah sangatkah hantar satu sms tanya khabar kawan2? Mahal sangatkah harga satu sms utk sebuah persahabatan? :)





Adik-adik dan keluarga saya memanggil saya dengan panggilan ALONG kerana saya anak sulong. Saya ALONG . Kalau kamu nak pinjam duit sila cari AH-LONG.. itu pon kalau terasa sudah lama hidup.. :P~.. (hehehe ni memain je.. kalo nak pinjam dgn ahlong juga.. tanggung la risiko nye sendiri..)





Jangan terasa hati dengan entry ini kalau anda tidak makan cili.. Saya agak stress dengan isu pinjam meminjam ini. Sampai saya dah laburkan sedikit (banyak) duit ke Rumah ETUDE yang berhantu itu untuk legakan stress saya :P~

No comments:

Post a Comment

Kawan atau lawan...

Salam,

Hari ni saya nak cerita pasal pinjam. Macam-2 la benda boleh dipinjam dari orang lain. Tapi satu je yang tak boleh pinjam..Pinjam nyawa. Hahaha.

Baru-baru ni..Ermm, saya dapat call dari kawan-kawan lama? (baca betul-2 kawan-kawan,maknaya lebih dari seorang) Kawan ke? Call kawan bila susah? Bila senang bersama Lawan..Lalalala..

Yelah betol apa saya cakap ni. Bila susah kawan-2 yang bersama anda jarang nak tolong.
Dan selalunya anda akan hubungi orang lain. Contohnya mcm kawan-2 yg jarang bersama anda. Kawan-2 yang pernah anda maki hamun dia, kawan-2 yang pernah anda benci...Erh tak malu ke buat mcm tu? huhuhu...

Betol.. ni pengalaman saya la. Jarang benar kawan-2 lama saya call bertanya khabar. Saya katagori kan mereka-2 ni sebagai kawan hai-hai bye-bye.. Tapi call untuk meminta bantuan. Ingat saya ni 911 ke? Huhuhu..

Bantuan yang selalu diminta ialah bantuan kewangan. Muka saya ni ada muka Bank Negara kot. Hahahaha.. macam saya ni kaya sangat. Tanpa kabar berita. Terus direct cakap nak pinjam duit. Kurang-2 pon bagi la salam dulu.Takde mukadimah betol. Terus-2 bagi amount.Memang tak boleh blah.

Bila saya tanya apa nak buat apa dgn duit tu. Adalah...Adalah je jawapan dia. Adalah apa nya ? Dah mcm main tarik tali pulak. Satu-2 .. cuba terus terang. Kalau nak pinjam seringgit dua..Saya bagi terus tak payah pinjam2. Ini ratus-ratus dan ribu-ribu beb. Mesti la saya kena amik tahu.

Bila saya cakap nanti dulu. Bagi saya fikir. Erh dia pulak tak sabar-2. Cuba pergi bank sana.. Cakap nak buat loan. Berapa lama prosesnya? Makan minggu. Nasib tak baik sebulan la ko tunggu. Itu belom lagi bermacam-2 dokumen nak kena submit kan..?

Last-2 saya tolak. Tak boleh la. Saya ada banyak komitmen. Lagipon takde apa-2 cagaran yang boleh saya pertimbangkan.Nanti saya bagi. Bila tahun pulak dia nak bayar balik.
Saya taknak bayaran ansuran. Berapa saya bagi, saya nak banyak tu juga dia pulangkan.

Bila tak dibagi, timbul lah isu, "Sekarang baru ku kenal siapa lawan , siapa kawan". Adoi la..Disini siapa yang carik kawan siapa yang carik musuh? Bukan diri sendiri ka?. Cuba kira siapa lawan dan kawan .. kalau setiap kali minta bantuan, direjek? Mesti banyak lawannya kan? Mudah saja kan buat kesimpulan kawan dan lawan..

Susah sangatkah hantar satu sms tanya khabar kawan2? Mahal sangatkah harga satu sms utk sebuah persahabatan? :)





Adik-adik dan keluarga saya memanggil saya dengan panggilan ALONG kerana saya anak sulong. Saya ALONG . Kalau kamu nak pinjam duit sila cari AH-LONG.. itu pon kalau terasa sudah lama hidup.. :P~.. (hehehe ni memain je.. kalo nak pinjam dgn ahlong juga.. tanggung la risiko nye sendiri..)





Jangan terasa hati dengan entry ini kalau anda tidak makan cili.. Saya agak stress dengan isu pinjam meminjam ini. Sampai saya dah laburkan sedikit (banyak) duit ke Rumah ETUDE yang berhantu itu untuk legakan stress saya :P~

No comments:

Post a Comment